Alla inlägg under november 2011

Av Sandra - 10 november 2011 12:39

Jag är så trött..........

  • Stina har varit vaken två nätter, hon ligger och gnäller och inget jag gör hjälper. Så vi är vakna 1-2 timmar.
  • Tvingade mig till babysim trots gäspande, det vartur för himla skoj!
  • Stina sov 15 minuter efter det
  • Stina vägrar sova
  • Jag behöver städa tills mammorna kommer imorgon
  • Jag måste göra matlåda till kvällen
  • Jag har sagt ja till jobb ikväll, hur tänkte jag???? Hur ska jag hinna allt???
  • Tvättamskinen jobbar hårt, Stina kissade ner sig i vagnen.
  • Läkaren ringde om röntgen, ingen hjärntumör men massa jobb för att må bra igen.....återkommer med det...
  • Ännu en gång....SÅ TRÖTT IDAG!!!!

Av Sandra - 9 november 2011 21:39

Jag har ett I-landsproblem...... på fredag får jag gäster och jag brukar inte ha gäster. Visst att mina kompisar kommer ibland, men dom kan jag ge en kaka på en papptallrik... ha ha

Jag kom fram till att jag inte har några matchande kaffemuggar!!! Jag har två av varje.... hmmmm...... visst har jag min servis med koppar men dom tar jag bara fram till mamma som vill dricka ur kopp. Men mammorna får ta det som det är.......jag är jag och här ser det verkligen ut som jag!!!


Stina blev dålig av vaccinationen denna gång. Igårkväll fick hon en febertopp och hon skrek ganska bra i två timmar. Jag sjöng, pratade, vaggade och allt man kan tänka sig. Inget hjälpte!!! Hon somnade till slut men sov inte länge i sin säng. Sen sov hon oroligt hos mig, hålla handen även denna natt.

Vi sov till 07.45 vilket är sovmorgon.


Ikväll va det likadant men inte så mycket skrik. Hon kom inte till ro, varje gång jag la henne i sängen vaknade hon. Idag höll jag på 2,5 timma. Nu sover hon men hör henne gny ibland. Vet inte vad det är. Jag är bortskämd, är van hon ligger vid 19 varje kväll. Min diabetes är ju inte så glad över detta men men hoppas det avtar snart igen och hon går tillbaka till sina rutiner.


Idag var vi i Västervik, skiktröntgen. Gick bra, var inget obehagligt alls men läkaren hade inte skrivit remiss på att röntga nacken och den är jag mest intresserad av. Få se vad detta säger först och sen gå vidare.


Stina var intresserad av allt när vi åt lunch i Västervik, gullungen.

  

Av Sandra - 8 november 2011 08:51

I natt blev jag och min diabetes ovänner, inte första gången det händer och lär ju inte vara sista.

Igår va jag godissugen och jag tycker mans ka unna sig gott ibland. Jag åt det tidigt på kvällen så jag skulle hinna ta sockret några timmar efter. Innan jag la mig låg jag på 7,4, det kändes ju perfekt. Jag tog 2 enheter insulin och en frukt.

3 timmar senare vaknar jag och tar sockret med mätaren vid sängen....18! SUCK!!!

Går ner för att ta insulin och tar sockret en gång med den mätaren, 13,7. Jaha vilken mätare säger rätt då???

Jag tar 4 enheter, vågar inte mer. Några timmar senare ligger jag på 11,3, tar då 6 enheter och ett glas filmjölk.

När jag går upp ligger jag på 4,8 enligt mätaren nere, enligt mätaren vid sängen 7,3. Bäda värdena är ju ok efter natten, men förstår inte mätarna. Någon mer som har problem med mätare som visar olika värden?


Trodde jag skulle va mer trött idag. Inte mycket sömn.

Stina låg och gnydde i sömnen hela kvällen och vid 23.30 vaknade hon ledsen. Tog febern 38,4 (jäkla vaccination), hon fick en alvedon för hon verkade ha ont i benen och var väldigt gnällig. Hon sov hos mig sen. När hon somnar bredvid mig håller jag henne i handen, hon gillar hålla handen. När hon i vanliga fall somnat kan jag släppa och lägga mig bekvämare. Inte i natt, varje gång jag släppte började hon gny och vakna. Så jag är lite stel i kroppen av att ha legat så jag kunde hålla hennes hand.

Vi låg till 7 idag oxå, sen tog vi febern......38,5 trots alvedon i natt. Jag vet man inte ska ge alvedon förrän typ 38,8 men man måste ju också se hur de mår och Stina mådde inte bra så fick en alvedon till.

Hon åt hälften av gröten till frukost, men bättre än inget. Nu sover hon i sin säng. Tror alvedonen gjorde sitt för hon gnyr inte utan sover så lugnt.

Blir inget öppna förskolan idag, hade sett fram emot det. Vi skulle göra gips där men får göra det hemma istället.

MOSTER LEENA - Stina önskar sig gips i julklapp och hjälp att göra trycken   


Jag fick ju beröm på bvc igår. Hon sa jag va en så bra mamma och att jag va så duktig som lagar maten själv. Alltid kul att höra. Ska inte skriva varför jag va så bra mamma för det passar inte här, lite för privat.

Igår fick Stina smaka kyckling och broccoli. Mycket gott!!!!

Jag är faktiskt stolt som gjorde kycklingpure, blev 2 portioner för testade bara. Jag gillar inte kyckling så va ju inte favoriten att laga. Snart blir det fisk och det är ännu värre.


Lång blogg igen, men är lite psykologiskt att sitta och skriva. Jag ska ner och röja i köket, vi får besök sen av Sabina. Då ska hon få demostrera sittdelen på vagnen för jag tror att den kommer användas i vinter. Aldrig att Stina får plats i liggdelen med overall!


Ha en bra dag och skriv gärna en kommentar. Har några läsare varje dag men ingen aning om vilka ni är.

Här kommer en gammal bild, Stina 3 dagar gammal och jag så svullen. Lite har jag nog gått ner när man tittar på dessa bilder och Stina har växt en hel del.

  

Av Sandra - 7 november 2011 21:29

För några veckor sedan gick denna dokumentär på kanal 2. Jag kollade den idag på play. Inte bästa dokumentären men ändå värd att se för de som inte förstår diabetes. Jag själv som har diabetes tyckte den va jobbig. Jag behövde inte bli påmind om denna hemska sjukdom, men nu har jag sett den och blev lite deprimerad. Vissa dagar vill man bara förtränga att man ska leva med detta hel livet!!!!


svtplay.se/v/2568304/dokumentarfilm/for_barnets_skull


BVC idag, duktig tjej som fick vaccination.


7470 gram och 63,5 cm

Av Sandra - 7 november 2011 12:37

Jag ska strax väcka min lilla skrutt. Tycker det är tråkigt, hon har börjat sova ganska bra på fm. Idag sov vi till 7, sen vilade jag medans Stina berättade en högljudd historia för mig.

Vid 9.15 la vi oss båda och sov 30 minuter.

Vid 11.30 somnade hon igen och sover fortfarande. Jag har hunnit äta lite omelett och bacon.


Vi ska snart till bvc för vaccination, så måste väcka henne. Måste få i sig lite mat innan annars blir det skrik för hungrig mage.


Jag har en riktigt slödag, det är så grått ute. Men ska ut och gå i em när Stina ska sova. har ett paket som MÅSTE postas idag och en sväng till Willys kan behövas.


Se om jag orkar ladda hem lite bilder ikväll. Idag testade Stina hoppgunga. Hon är fortfarande lite för liten märktes, men hon hade skoj en stund. Annars är bästa leksaken just nu min näsa eller sitta i matstolen och slänga alla leksaker på golvet. Katterna har hon också blivit väldigt intresserad av. Så om de är i samma rum är hon nöjd länge, men om de kommer när hon äter så går det inte så bra med maten.

Av Sandra - 6 november 2011 21:25

Jag har det tufft just nu (ovanligt).....

Jag har denna ständiga huvudvärk, 5-7 dagar i veckan......

För några veckor sen började jag få ont i vänster hand, tumme och pekfinger. Det va mest om nätterna så tänkte inte så mycket på det. Nu är det nästan jämt. Tummen låser sig och det gör riktigt ont när jag börjar röra den.

I torsdags fick jag ont i knät och därefter tårna. Låter ju helsjukt, men kändes att det var i musklerna i tårna.

Ikväll när jag kom hem började jag få ont i andra foten.

Igår på jobbet stelnade jag i nacken så det var inte roligt att vara där då.

Vad är det för fel??? Jag vill inte ha mer sjukdomar, orkar inte mer sjukdomar!!!!

På onsdag ska jag göra skiktröntgen och jag hoppas nästan de ska hitta något så jag får ett svar. Allt kanske hör ihop.


Man är ju dum.......När någon frågar hur det är så sarar man:

-Det är bara bra.

Hur mycket sanning är det i det just nu, men ändå svarar jag så. Varför tråka ut andra me dmina bekymmer.


Jag mår ju bra FÖRUTOM all vär och diabetes. Stina är det bästa om hänt mig, hon räddade mig. Hon är det ljusa i mitt liv för tillfället, men jag försöker vara optimist. Jag ska må bra igen!!!!

Jag trivs ju så himla bra med att vara mammaledig med mig tjej, tänk om jag bara kunde få vara. Det är så skoj att träffa alla mammor och deras barn, jag hoppas vi fortsätter ha kontakt ett bra tag. Det är bra för barnen, men även så skoj att träffa och prata med nya männsikor.



Av Sandra - 5 november 2011 10:22

Sitter och försöker skicka mina tankar till Gnagaredalen. Möte där, jag kände jag inte hann när jag ska åka och jobba- Vill inte lämna Stina heeela dagen. Men nu sover hon så kunde ju åkt då.

Det har varit så tråkig stämning sista året i Vimmerby, idag ska alla besluta om vad de vill nästa år v.28 Jag har sagt ifrån. Visst vill jag va med, helst om Leena är tävlingsledare. Där har vi ju olika synpunkter med, men bara för man vill den ena ska va tl betyder det inte man tycker sämre om den andra.

Men just nu säger jag nej till allt. det tar på krafterna med huvudvärk jämt. Om/när jag får hjälp och det blir bättre, kommer jag självklart ställa upp och jobba. Som biträdande vet jag inte, jag skulle kunna tänka mig lottningen elle rnåt jag aldrig gjort.


Har skickat iväg ett mail till diabetessköterskan. Mina nattvärden är inte bra så behöver tips. Jag lägger mig innan jag kan ta värdet efter maten, men när jag är uppe brukar jag ligga på runt 8. När jag vaknar på morgonen är det oftast 11-12. Inte bra!!!!

Så ställde jag frågan om hur många stickor man får ta ut. Få se vad de svarar =)

Jag tar ut massa, jag klarar inte av att inte sticka mig om dagarna. Har nog börjat sticka mig ännu mer sen jag fick Stina. Jag skulle t.ex inte våga gå i badet med henne utan att kolla sockret innan. Jag tog lite insulin innan badet så låg på 12 när vi gick hem. Men hellre det än att bli låg i vattnet.


Dags att packa lite mat till jobbet. Mår inte helt ok....som vanligt. Är det inte huvudvärk är det nåt annat konstigt. Idag är det nåt jag ätit för känner av gallan. Det gör inte ont utan det bara känns.......svårt att föklara.

Av Sandra - 4 november 2011 17:23

Vilken underbar dag Stina och jag har haft det hemma. Vilken skillnad det är nu när hon är frisk. Ligger gärna och leker bara man är i samma rum. Vi har lagt oss i min säng och busat några gånger, populärt. Hon har lärt sig att låta med munnen, man kan ju välja som en bil eller en prutt. Det sprutar bra med saliv iaf.


De som känner mig blir nog chockade men idag har jag tillbringat väldigt mycket tid i köket!!! Jag gillar inte att laga mat och undviker det gärna. Nu är det så att Stina ska ha mat och det är ganska skoj att testa pure. Idag gjorde jag köttfärspure, det va svårt. Fick det inte bra mixat alls. La det ändå i istärningsfack och in i frysen. tanken är att ta upp en portion och så kan jag mixa det för sig själv. kanske blev för mycket färs på en gång.

Dagens mat:

04.30 150 ml biffidus

8.00 gröt, hon åt bara hälften idag

10.00 110 mk välling, mycket gott!

12.30 potatis, morot, köttfärs och lite efterrätt, banan och äpplepure. Mycket populär mat!

16.00 gröt på ½ dl vatten och ca 3 msk pulver och så lite fruktpure på det.

Snart är det läggning och då gör vi en flaska ersättning 180 ml.


Hon äter ganska ofta men äter inte så stora portioner. detta funkar mycket bra just nu.

Stina sitter bredvid mig i soffhörnet med amningskudde framför sig. Hon sitter helt perfekt där, kan inte ramla åt något håll och ser mig och tv:n samt leksaker hon har på kudden.

Men nu ska vi ha mys på skötbordet och ta på pyamas, letade fram en storlek 68 som vi ska testa.


Ha det bra!!!!

Ovido - Quiz & Flashcards