Alla inlägg under juli 2011

Av Sandra - 31 juli 2011 20:43

Ska först gnälla över diabetes!!!! Jag har legat ständigt högt några dagar, idag var nog värst.....18...... vet inte varför, äter som vanligt, tar extra insulin. Min gissning är väl att jag hare n infektion i kroppen. Men jag mår toppen ju!!!! Grrrrrr


Igår drog Stina och jag till föräldrarna trots regn. Sprang ut till bilen. Tanken va en tur till Lönneberga marknad med Leena, Adelé och mamma. Pappa och Matias skulle kakla köket hos föräldrarna.

Efter ett tag åkte mamma och Leena själva och jag sa tappert jag tar hand om båda barnen. Adelé på 1,5 år sov ju ;)

Adelé varkande och första problemet kom, jag hade Stina på armen och orkade inte lyfta ur Adelé ur sängen. Morfar hade rena händer för stunden så vi fick hjälp.

Jag var tvungen att äta, så jag värmde lunch åt mig och Adelé. Stina fick ligga på bordet och kolla. Jag åt min lunch, inte Adelé...men hon satt i stolen iaf. Jag klarade av 45 minuter med två barn. Visst att Matias och pappa var i köket, men de kunde ju inte riktigt släppa kaklet om jag ville nåt.


Jag åkte hem till Matias och Leena på kvällen. De gör om altanen, så jag hjälpte Matias hålla bräder i taket. Leena fick då massa mostermys med Stina. Vi sov över och Stina sov till 04.00 utan att vakna. Trodde jag inte eftersom vi lånade resesängen. Sen sov vi 04.45-05.40 och 07.00-08.10


Jag åkte till Markus och kämnade av Stina. Blev lite kaffe med Stinas farmor och farfar innan jag åkte hem utan barn. Jag hade planerat massa att göra, för att bara sitta och vänta klarade jag inte. Blir ju lite längtan efter tjejen så fort jag kommer hemåt.

Jag lagade två storkok, bakade en rulltårta, körde igång tvätt och bara plockade i köket. Sen kom Stina hem igen, efter 3 timmar   


Mamma och pappa kom på kaffe och testade rulltårtan. Stina och jag tog en promenad. Stina somnade innan 20.00 ikväll, så jag har fixat lite och ätit. Nu ska jag sova. Igår var jag uppe till ca 22.30 det va jobbigt, men händer ju inte så ofta jag sover borta så kunde ju va lite social.


Imorgon blir det bvc och förhoppningsvis står vågen på över 5 kg =)

Stora-syster med barn kommer hem så ska umgås med dom denna vecka.

Av Sandra - 29 juli 2011 20:41

Idag har inte min tjej sovit något. Hon har tagit lite "powernap" på 10-20 minuter bara. Men hon har varit lugn och glad ändå, varit så nöjd med att ligga och kika.

När vi kom hem från promenad vid ca 17.30 sov hon gott i vagnen. Jag var ju helt säker hon va så trött så hon skulle sova ett tag. Istället vaknar hon med ett ill-vrål. Tårarna börjar spruta innan jag hinner till vagnen. Jag tar upp henne och pussar och gungar....allt som brukar fungera. Hon bara skriker...... jag tror ju att hon va så trött, för ätit och skött magen hade hon gjort.

Inte ens bärselen funkade idag, hon blev lugn på skötbordet. Hon blev ju så varm av detta skrikande så hon fick lufta ett tag. Då vände det och hon skrattade och pratade.

När jag tog upp henne igen så kom ill-vrålet igen. hon skrev så hon tappade både rösten och andan. Det gör ont i ett mamma-hjärta då.

Efter ca 1½ timma tar hon flaskan som jag redan testat flera gånger. Sen lugnar hon sig. Men tar 1 timma att somna, hade ingen som helst ro i kroppen stackare.

Jag är helt slut nu så ska lägga mig vid 21 som vanligt. Tråkig känner man sig att lägga sig så tidigt, helst en fredag. Men vet aldrig hur natten ser ut och imorgon har vi planer så jag kan inte vila.

Av Sandra - 28 juli 2011 20:50

Något bra gör jag med min diabetes. Vissa dagar känns det ju som man inte lyckas med nåt med insulin och mat. Fick svar på hba1c och det låg på 5,9, det är inte helt fel.


Bambugården var trevligt. Åt massa gott....fläskfile med ananas i sötsur sås och sen en BANANASPLIT. Bs låg nu på 10,1, lite högt men det är ok. Det är svårt att beräkna insulin till mat man inte äter ofta tycker jag och även till efterrätter.


Är ju så mätt, men va tvungen att äta nåt innan sängen så jag klarar natten. Blev bara ett glas filmjölk.  Så nu går jag mot sängen, tidigt som vanligt. Ikväll är det så klibbigt så undrar om jag kan sova. Jag har dragit ner täcket på Stina så det bara ligger på benen, hon behöver ju inte ligga och svettas.

  Nu hoppas jag på sömn till 4 iaf.......

Av Sandra - 28 juli 2011 12:12

Jag vaknade nyss från en lite förmiddagslur. Hade tänkt slappa med lite film när Stina sov, men så blev det visst inte. Även om det är så könt att sova lite, så har jag väldigt svårt att vakna till liv när jag sover dagtid. Får ofta huvudvärk och är allmänt slö.

Idag är väl sovdag, för vi har sovit:

21.45-03.45

04.30-05.45

07.00-08.10

10.15-12.Stina sover fortfarande.


Behöver handla, men idag vill jag verkligein inte ut. Det är så grått och trist. Borde vila kroppen, för jag har promenerat minst 2 gånge rom dagen nu och även tränat. Har fått sprickor på hälaran, så idag blev det strumpor och insmorning av aloe vera.


Mamma ska va barnvakt ikväll, så honkan kanske komma tisigare så kan jag ta bilen och handla. Ikväll blir det Bambugården (kinaresturang) med tre vänner. Jag bad mamma vara barnvakt här hemma hos mig, så kan Stina få somna i sin säng omjag blir sen hem. Tycker inte om detta farande fram och tillbaka med henne kvällar ibland. Hon blir så orolig. Hade tänkt be Markus komma, men han skulle på lite semetser.

Han var här när jag tränade i tisdags. Känns bra när man kan lösa det så. Då får jag träna utan barn och han få lite egentid med Stina.


Jag har släppt ut mina katter nu. Känns både bra och dåligt. Är en tänkande tjej, så tankarna flyger iväg när de är ute vad som kan hända.

Idag var Elsa ute 2 timmar, Zimba är inte glad i att jag stänger altandörren så han kommer in igen. När jag gick ner och öppnade kom ju Elsa på 30 sekunde, så långt borta var hon inte... =)

Bisan var här igår, även henens dotter kom en sväng. Då satt vi ute och fikade. Stina låg hur nöjd som helst i vagnen ute och kikade. Då kändes det bra att slippa vakta så katterna inte smiter egenom nätdörr och annat.


Stina har börjat äta ganska bra, hon äter mellan 100 ml-150 ml nästan jämt. Men om jag tar paus för rapning vägrar hon fortsätta äta. Så nu får hon äta tills hon är nöjd och så föröker jag rapa henne efter. Sällan hon rapar längre, så hon kanske inte behöver det lika mycket nu. På mändag blir det ny vägning. Hoppas hon gått upp tillräckligt, för då blir det bara 1 gång/månaden sen. Nu går vi varannan vecka även att man inte behöver det nu. Men gillar ju vår bvc-sköterska.


Stina älskar att sitta upp. Hon ser ut som en "hösäck" (kommer kort), men om man försöker räta på henne, så blir hon arg. Så hon sitter och kikar och tränar nacken. Att träna nacken när hon ligger på magen vill hon inte alls!!!


Nu är det någon som ligger och fiser och skrattar i sin säng, så Stina är nog vaken.... ha ha   

Av Sandra - 27 juli 2011 14:40

Det är klibbigt ute idag och Stina är så varm. Nu la jag henne på golvet så hon kan leka lite med sitt gym. Det blir ju ännu varmare för henne att sitt ahos mig. Just nu pratar hon så glatt, så hoppas hon har ro ett tag.

Hon har haft två så bra dagar.


Igår sov hon massa på fm så jag hann laga mat och städa av lite. Blev nästan rastlös för hon sov=)

Idag var Bisan här och Stina låg så snällt i vagnen när vi fikade. Vi var ute så tror Stina gillade ljuset =)

Jag fixade t.o.m att baka en sockerkaka när Stina va vaken.


Men nu vill hon inte ligga ensam mer.........

Av Sandra - 25 juli 2011 21:09

Sitter och njuter av kvällsfika, 2 knäckebröd med keso. Mums... Mycket gott och har inte reagerat dåligt med sockret. Får bli ett alternativ på kvällarna.


Imorgon ska jag ta tag i träningen, promenerar gör jag redan varje dag. Oftast blir det 1 timma så jag sköter mig. Men magen och rumpan ska bort lite innan Stinas dop.

Stina behöver inte förlja med och ro imorgon, annars komme rhon ju va med. Det kommer funka för mnan är ju bara två i ett rum (Johanna och jag) så Stina kan ligga på en madrass mellan oss och kika eller sova i vagnen. Stinas pappa Markus kommer så får de lite egentid utan mig.


Dop är det ju dags för om ca 1 månad. Vad behövs för planering?? Jag avskyr verkligen att vara värdinna och det blir inte mindre nervöst av att inte träffat Markus släkt. Löser sig säkert, jag vill ha det så enkelt som möjligt, jag hade kunnat nöja mig med namncermoni. Men Markus ville ha dop, så det accepterar jag så nu ska det fixas =)


Sängen nästa!!!! Hoppas innerligt varje kväll att Stina sover till 5 istället för 4........

Av Sandra - 24 juli 2011 19:31

Bloggen har tagit en vändning. Från att blogga om mig och mina tankar handlar allt om Stina nu. Men hon är ju mitt liv =)


Jag bytte till napp nummer 2 igår. Vilken skillnad!!! Hon äter mellan 100 - 150 ml varje gång och somnar inte ifrån. Så gissar hon blev för trött av att äta så hon somnade och fick bara i sig runt 60 ml ibland. Men ibland kommer det lite fort för hon dreglar mer nu, men huvudsaken är att hon får i sig och är nöjd!!!


Jag ska snart väcka henne. Det sk aman inte, men nu har hon sovit sen sista matningen vid 17 och jag vill hon ska äta innan natten annars får jag väl gå upp ännu tidigare än 4.

Hon är tillbaka i det igen. Somnar runt 21, mat 1 timma vid 1-2 och sen vakna ca 4-4.30 och vill inte somna om. Det är inte sömn, men hon lyssnar inte på mamma ;)


Idag var jag helt slut så när hon skulle sova  på fm tänkte jag detsamma. Hon brukar sova ca 2 timmar då. Idag vaknade hon efter 40 minuter!!!! Jag var helt slut, så tog henne till min säng och tänkte hon fick ligga och prata när jag vilar. Men det tog max 10 sekunder så sov hon bredvid mig. Jag somnade om och vi sov 2 timmar. Underbart!!!

 

Igår kväll hade hon en skrik-kväll. Jag visste inte vad jag skulle göra, så till slut satte jag en skrikande Stina i bärselen och drog på dammsugaren. Hon somnade!!!!! Så hon fick sova där när jag åt och plockade lite. Ryggen klarar inte så långa stunder, men hon sov ju så gott.

Av Sandra - 23 juli 2011 16:23

Sitter med Stina i soffan. De flesta kvällar vill hon bara sitta i knät och kolla. Att man kan känna sån kärlek så det gör ont. Jag är verkligen så lycklig!!!! Nu är det bara kärleken till en karl som saknas. Men jag känner inte många singelkillar som vill gå på date med en småbarnsmamma.  Jag är ändå för feg för att ta första steget.


Ikväll blir det nybyggarna på tv, gammal klassiker   

  

Presentation


Mitt liv med diabetes och min dotter Stina.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards